فلسفه نام ماههای ایران

فلسفه نام ماههای ایران

فروردین نام نخستین ماه و فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است.در اوستا و پارسی باستان فرورتینام,در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است.بنا به عقیده پیشینیان,ده روز پیش از اغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته,برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر میبرند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان,هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند...

 

http://daneshha.akairan.com/images/img/f11f28.jpg

فروردین

فروردین نام نخستین ماه و فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است.در اوستا و پارسی باستان فرورتینام,در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است.بنا به عقیده پیشینیان,ده روز پیش از اغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته,برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر میبرند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان,هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب,به دنیای دیگر می روند.

اردیبهشت

اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء:

۱) جزء اول((اشا))از جمله لغاتی است که معنی آن بسیار منبسط است,راستی و درستی,تقدس,قانون و آئین ایزدی,پاکی....و بسیار هم در اوستا به کار برده شده است.

۲) جزء دیگر این کلمه که واژه ((وهیشت))باشد. صفت عالی است به معنای بهترین,بهشت فارسی به معنی فردوس از همین کلمه است.در مجموع این کلمه به بهترین راستی و درستی است. در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی نگهبانی کلیه آتش های روی زمین به او سپرده شده است. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت((مانند بهشت))هم آمده است.

خرداد

خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در گاهشمار اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات ,در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: جزء هئوروه که صفت است به معنای رسا.,همه,درست,و کامل.دوم تات که پسوند است برای اسم مونث,بنابراین هئوروتات به معنای کمال و رسایی است.ایزدان تیرو باد و فروردین از همکاران خرداد می باشند. خرداد نماینده رسایی و کمال اهورامزداست و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است.

تیر

تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه,در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی اطلاق می شود.فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک ,از باران بهره مند می شود و کشتزارها سیراب میگردد. تیشتر رادر زبانهای اروپایی سیریوس خوانده اند.هر گاه تیشتر از اسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می دهد. این کلمه را نباید با واژه عربی به معنی سهم اشتباه کرد.

مرداد

امرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات ,در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از سه جزء:

اول((ا))ادات نفی به معنی نه,دوم((مرتا)) به معنی مردنی,نیست و نابود شدنی و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابر این امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. پس واژه ((مرداد))به غلط استعمال می شود.در ادبیات مزدیسنا امرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی نباتات با اوست. در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از :

نیک اندیشی,صلح و سازش,راستی و درستی,فروتنی و محبت به همنوع,تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به کمال مطلوب همه که از خصایص امرداد است نایل گردد.

شهریور

شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ما در گاهشماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه,در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور میدانند. کلمه ای است مرکب از دو جزء:خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیریه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعا یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده . این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات .چون نگهبانی فلزات با اوستاو را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند.روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند.

مهر

در سانسکریت میترا ,در اوستا و پارسی میثر ,و در پهلوی میتر,و در فارسی مهر گفته می شود. که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. اغلب خاورشناسان معنی اصلی مهر را واسطه و میانجی ذکر کرده اند.مهر واسطه است میان آفریدگار و آفریدگان.میثره در سانسکریت به معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است و در اوستا فرشته روشنایی و پاسبان راستی و پیمان است.مهر,ایزد هماره بیدار و نیرومند استو برای یاری کردن راستگویان و بر انداختن دردغگویان و پیمان شکنان در تکاپوست.مهر از برای محافظت عهد وپیمان و میثاق مردم گماشته شده است.از این رو فرشته فروغ و روشنایی نیز هست که هیچ چیز ار او پوشیده نمی ماند.برای انکه از عهده نگهبانی بر آید اهورامزدا به او هزار گوش و ده هزار چشم داده است.مقام مهر در بالای کوه ((هرا))است,انجایی که نه روز است و نه شب ,نه گرم است و نه سرد,نه ناخوشی و نه کثافت .مهر از آنجا بر ممالک آریایی نگران است.این آرامگاه خود به پهنای کره زمین است یعنی مهر در همه جا حاضر است و با شنیدن آوای ستمدیدگان آگاه گشته به یاری آنان می شتابد.

آیین مهر در دین مسیح نیز مشهود است.ایزد مهر در اصل بجز ایزد خورشید بوده است اما بعدها آندو را یکی دانسته اند.مورخان یونانی مهر را به نام میترس یاد کرده اند و دکر کرده اند که ایرانیان خورشید را به اسم ((میترس))میستایند.از این خبر پیداست که در یک قرن پیش از میلاد مسیح آندو با یکدیگر مخلوط شده اند.نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است.

آبان

در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می شود.در اوستا بارها ((آپ))به معنی فرشته نگهبان آب استعمال شده و همه جا به صیغه جمع آمده است.نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه را,آبان میدانند.ایزد آبان موکل بر آهن است و تدبیر امور و مصالح ماه به او تعلق دارد.به سبب آنکه((زو))که یکی از پادشاهان ایران بود در این روز با افراسیاب جنگ کرده ,او را شکست داده,تعاقب نمود و از ملک خویش بیرون کرد, ایرانیان این روز را جشن می گیرند,دیگر آنکه چون مدت هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیار تلف گردید و بعضی به ملک دیگر رفتند. عاقبت در همین روز باران شروع به باریدن کرد و بنابراین ایرانیان این روز را جشن کنند. آفتاب در این ماه در برج عقرب یا کژدم قرار می گیرد.

آذر

در اوستا آتر ,آثر,در پارسی باستان آتر,در پهلوی آتر,و در فارسی آذر می گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگترین ایزدان است.آریائیان(هندوان و ایزدان)بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت میدادند.ایزد آذر نزد هندوان ,آگنی خولنده شده و در ((ودا)) (کتاب کهن و مقدس هندوان)از خدایان بزرگ به شمار رفته است. آفت اب در این ماه در برج قوس یا کماندار قرار می گیرد.

دی

در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده ,دادار و آفریدگار است و غالبا صفت اهورامزدا است و آن از مصدر ((دا)) به معنی دادن و افریدن است.در خود اوستا صفت دثوش(=دی)برای تعیین دهمین ماه استعمال شده است. در میان سی و روز ماه,روزهای هشتم و بیست و سوم به دی(آفریدگار,دثوش)موسوم است. برای اینکه سه روز موسوم به ((دی))با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد می پیوندند. مثلا روز هشتم را ((دی باز)) و روز پانزدهم را ((دی بمهر))و....دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.

بهمن

در اوستا وهومنه ,در پهلوی وهومن,در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: ((وهو))به معنی خوب و نیک و ((مند))از ریشه من به معنی منش:پس یعنی بهمنش,نیک اندیش,نیک نهاد.نخستین آفریده اهورامزدا است و یکی از بزرگترین ایزدان مزدیسنا. در عالم روحانی مظهر اندیشه نیک و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیک کند.یکی از وظایف بهمن این است که به گفتار نیک را تعلیم می دهد و از هرزه گویی باز می دارد.خروس که از مرغکان مقدس به شمار می رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده ,مردم را به برخاستن و عبادت و کشت و کار می خواند,ویژه بهمن است.همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. همه جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بنا به نوشته ابوریحان بیرونی جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است.بهمن اسم گیاهی است که به ویژه در جشن بهمنجه خورده می شود.و در طب نیز این گیاه معروف است.

اسفند

دراوستا اسپنتا آرمیتی,در پهلوی اسپندر,در فارسی سپندار مذ,سفندارمذ,اسفندارمذ,و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: سپند,که صفت است به معنی پاک و مقدس,یا ارمئتی هم مرکب از دو جزء: اول آرم که قید است به معنی درست,شاید و بجا.دوم متی از مصدر من به من معنی اندیشیدن . بنابراین ارمتی به معنی فروتنی,بردباری و سازگاری است و سپنته آرمتی به معنی بردباری و فروتنی مقدس است.در پهلوی آن را خرد و کامل ترجمه کرده اند.سپندارمذ یکی از امشاسپندان است که مونث و دختر اهورامزدا خوانده شده است.وی موظف است که همواره زمین را خرم ,آباد,پاک و بارور نگه دارد,هر که به کشت و کار بپردازد و خاکی را آباد کند خشنودی اسپندارمذ را فراهم کرده است و آسایش در روی زمین سپرده به دست اوست و خود زمین نیز نماینده این ایزد بردبار و شکیباست و مخصوصا مظهر وفا و اطاعت و صلح و سازش است .بیدمشک گل مخصوص سپندارمذ می باشد.
منبع:سایت زنده رود

 

چگونه ايده‌اي فوق‌العاده براي شروع كسب‌وكار پيدا كنيم؟

نویسنده: Eli Portnov
مترجم: حسین بخشایی
اکثر مردم معتقدند قدم اول برای راه‌انداختن بنگاهی اقتصادی داشتن ایده خوب است.


با نگاهی به مدارس کسب‌وکار می‌بینیم که در آنها جلسه‌های «توفان مغزی ایده‌یابی» فراوانی برگزار می‌شود که در این جلسه‌ها گروه‌های دانشجویان سعی می‌کنند ایده میلیارد دلاری بعدی را پیدا کنند. اما هیچ کدام از این ایده‌ها هیچ‌وقت چیزی نمی‌شوند.
کسب‌وکار‌های بزرگ بر روی ایده‌های مبتنی بر بهبود‌های حاشیه‌ای یا ویژگی‌های افزایشی ساخته نمی‌شوند، آنها مشکلات و معضلات واقعی مخاطبان را حل ‌می‌کنند و نیازمند فهم عمیقی از این مشکلات اساسی هستند. بنابراین، اشتباه‌ترین حالت برای شروع این است که با ایده و فکر محصولی شروع کنید که برای پیدا کردن آن تنها 30 دقیقه دور یک میز نشسته‌اید.
پس چگونه باید یک ایده عالی برای شروع کسب‌وکار بیابید؟
• بازاری بزرگ پیدا کنید: به دنبال صنایع و بازار‌های بزرگ بگردید، چرا که در نهایت لازمه تمامی کسب‌وکار‌ها کوشش و تلاش فراوان است و شما نمی‌خواهید که وقت و انرژی خود را برای چیزی غیر از ایده‌ای که پتانسیل تبدیل شدن به یک بنگاه بزرگ را داشته باشد؛ هزینه کنید. نکته اضافه‌تر اینکه سعی کنید فضای کسب‌وکار غیراغوا کننده‌ای را بیابید و در نتیجه رقیب‌های کمتری داشته باشید. من برای شروع اولین کسب‌وکار به شدت به بازار‌های اسپانیایی زبان علاقه داشتم. در سال 2005 این بخش از بازار به شدت در حال رشد بود، قدرت خرید زیادی داشت و از طرف دیگر مورد توجه کانون‌های فناوری نیز قرار نداشت.
به‌علاوه اینکه من به دلیل مکزیک تبار بودن، زبان اسپانیولی بلد بودم و با بازار نیز آشنایی داشتم. امتیازی که عده کمی در کانون‌های تکنولوژی از آن برخوردار بودند. من به این جمع‌بندی رسیدم که این فرصتی مغتنم برای من است.
• به دنبال یک مشکل یا نقطه ضعف اساسی باشید: به خوبی بازار مورد نظرتان را مطالعه کنید و مشکل مورد نظر را در آن بیابید. با صحبت کردن با متخصصان، مشتریان و کاربران پیچیدگی‌های فضای پیش روی خود را بشناسید. کتاب‌هایی در خصوص این محیط بخوانید.حتی شاید نیاز باشد تا چند وقتی را در این محیط کار کنید. هنگامی که من تصمیم گرفتم کسب‌وکار خودم را آغاز نمایم، چند ماهی را به صحبت کردن با تمامی افراد اسپانیایی زبانی که می‌شناختم اختصاص دادم. از آنها در مورد شغل‌های ایشان و الگو‌های مصرف‌شان پرسیدم. اشتراک تمامی نشریه‌ها و روزنامه‌های مرتبط را گرفتم و در خصوص بازار مطالعه کردم.
من به سرعت متوجه شدم که در حالی که سایت‌هایی نظیر :Monster.com یا CareerBuilder.com بازار خدمات کاریابی را برای اکثر آمریکایی‌های جویای کار متحول کرده‌اند، در به‌دست آوردن مخاطب در زمینه نیرو‌های جویای مشاغل با دستمزد‌های پایین و همچنین تعداد زیادی از اسپانیایی زبان‌های به دنبال کار شکست خورده‌اند. یکی از دلایل این بود که بسیاری از این افراد دسترسی به اینترنت نداشته و همچنان از آژانس‌ها و دفتر‌های کاریابی سنتی برای پیدا کردن شغل بهره ‌می‌گرفتند. من مشکل بسیار بزرگی را یافته بودم.
• به یک راه‌حل سریع و نا‌پخته بیندیشید: در نهایت اینکه چگونه شما مشکل را حل کرده‌اید به هیچ وجه اهمیت ندارد، چرا که نسخه اول شما به طور قطع غلط و نا‌قص است. اگر‌چه وقتی‌که شما راه ‌بیفتید و شروع به سعی کردن برای حل این مشکل نمایید، به سرعت خواهید آموخت که چه راه‌حلی جواب می‌دهد و چه راه‌حلی خیر. ایده اول من برای شروع این بود که یک صفحه اعلان شغل درست کنم که در قالب خروجی‌های هفتگی، خبرنامه‌هایی از آن استخراج شده و در بین همسایگان اسپانیایی توزیع شود. اما خیلی زود فهمیدم که این ایده ناقص است چرا که هم خیلی پر‌هزینه بود و هم زمان زیادی نیز تلف می‌شد تا بتوان داوطلب‌هایی را برای یک شغل یافت. ضمن اینکه تمامی مشاغل نیز اعلام می‌كردند که نمی‌توانند فعالیت خود را تعطیل کنند. بنابراین ‌باید به دنبال واسط ارتباطی دیگری برای اطلاع‌رسانی می‌گشتم و طولی نکشید که تلفن را کانال ارتباطی کاملی یافتم. در نتیجه سامانه خودکاری مبتنی بر تلفن طراحی کردم که این امکان را فراهم می‌ساخت تا به محض اعلام یک شغل، جویندگان کار تماس‌های تلفنی را در خصوص شغل مورد‌نظر خود دریافت نمایند. ضمن اینکه اگر شخص جویای کار می‌خواست تا برای این شغل تقاضا بدهد می‌توانست عدد 1 را فشار داده و به طور همزمان برای مصاحبه متصل شود.
پس اگر به دنبال ایده بزرگ بعدی برای یک بازار بزرگ هستید، راجع ‌به آن مطالعه کنید و مشکلات موجود را بیابید و تنها در این حالت شروع به تلاش برای یافتن راه‌حل نمایید.
منبع: emakh.ir

تخیل، زمینه خلاقیت در كودكان و ارتباط تخیل با خلاقیت در كودكان

در دنیای پیچیده كنونی كه شاهد رقابتهای بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین تكنولوژی و منابع قدرت هستیم، افراد تیزهوش و خلاق و صاحبان اندیشه نو به مثابه‌ گرانبهاترین سرمایه‌ها، از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند.‌ امروز جامعه ما بیش از هر زمان به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد. هر قدر جهانی كه در آن زندگی می‌كنیم پیچیده‌تر می‌شود، نیاز به شناسایی و پرورش ذهنهای خلاّق و آفریننده بیشتر و شدیدتر می‌گردد......
از آن جا كه به نظر غالب روان‌شناسان خلاقیت در سالهای اول زندگی كودك ظهور می‌كند و در آغاز با تخیل همراه است، بدون تردید تخیل از مهمترین عواملی است كه تفكر خلاق را ممكن می‌سازد. در این جا سعی می‌شود به طور اجمالی مسأله تخیل و خلاقیت در كودكان و نوجوانان مورد بررسی قرار گیرد.

پژوهشگران مختلف برداشتهای متفاوتی از خلاقیت داشته و بالطبع تعاریف متنوعی از آن ارائه كرده‌اند.
وجود چنین اختلاف نظری در این زمینه، ناشی از ماهیت بسیار پیچیده و مركب كنشهای مغزی است.
به نظر بعضی از روان‌شناسان، <خلاقیت تركیبی است از قدرت ابتكار، انعطاف‌پذیری و حساسیت در برابر نظریاتی كه یادگیرنده را قادر می‌سازد خارج از نتایج تفكر نامعقول به نتایج متفاوت و مولد بیندیشد كه حاصل آن رضایت‌ شخصی و احتمالاً خشنودی دیگران خواهد بود>.
متداولترین برداشت از خلاقیت را می‌توان با تولید یا خلق اثر نو و متفاوت ارزیابی كرد، اما باید به خاطر داشت كه هر خلاقیتی لزوماً منجر به تولید اثر قابل مشاهده نمی‌گردد. به عنوان مثال در عالم تخیل، كودك یا نوجوان چیز نو و متفاوتی را خلق می‌كند، اما آفرینش ذهنی او برای دیگران قابل مشاهده و بالطبع ارزیابی و قضاوت نیست.‌
بنابراین خلاقیت یك فرآیند ذهنی است كه در فرد معینی و در یك زمان مشخص دیده می‌شود فرآیندی كه در نتیجه آن یك اثر جدید اعم از ایده یا چیز نو و متفاوت تولید می‌شود.

خلاقیت و شخصیت‌

‌1- برخورداری از قدرت تخیل فوق‌العاده: كودكان خلاق از قدرت تخیل فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

2- كنجكاوی: كنجكاوی برجسته‌ترین ویژگی كودكان خلاق است.

3- انعطاف‌پذیری: افراد خلاق سرسختی از خود نشان نداده، عمدتاً شخصیت انعطاف‌پذیری دارند.

4 -ابتكار و اصالت: كودكان خلاق در زندگی روزمره، نوآوریهای بسیاری از خود نشان می‌دهند.‌

‌5 - سلاست و روانی كلامی: كودكان خلاق از بیان سلیس و روانی بهره‌مند هستند.

6- صراحت و قاطعیت: كودكان خلاق، بدون شبهه و تكلف، استوار و صریح هستند.

7-هوشمندی: از نظر هوشی، كودكان خلاق بالاتر از سطح متوسط قرار دارند.

8 - پیرویا همنوا نبودن: كودكان خلاق از نوعی استقلال رفتاری برخوردار هستند و كمتر تمایل به تقلید ساده دارند.

9 - برخورداری از تفكر منطقی: در برخورد با مسائل و حل آنها از تفكری روشن و منطقی بهره‌مند هستند.

10- حساسیت نسبت به نوآوریها: كارهای نو خیلی زود توجه آنها را به خود جلب می‌كند.

11-بلنداندیشی (برخورداری از افكار فوق‌العاده متفاوت و متعالی)

12- خودانضباطی: كودكان خلاق از نظم خاصی برخوردارند.

13- خوش رویی و شوخ طبعی: كودكان خلاق افرادی خودجوش، خوش‌خلق، صادق و راحت هستند.‌

‌14- قضاوت مستقل: پیرامون پدیده‌های مختلف بطور آزاد و مستقل قضاوت می‌كنند.

15 - مورد سؤال قرار دادن نُرم‌ها و ایده‌های موجود: پیوسته از وضع موجود سؤال می‌كنند.

16 - نیاز به استقلال و خودمختاری: دوست دارند آزادانه تلاش كنند.

17 - اعتماد به نفس: كودكان خلاق از اعتماد به نفس،‌ اراده‌ قوی و قدرت رهبری قابل توجهی برخوردارند.

18 - آزاداندیشی: افراد خلاق از استقلال رای و اندیشه مستقل بهره‌مند هستند.

19- پایداری در فعالیتهای ذهنی: در فعالیتهای موردعلاقه خودشان سماجت زیادی دارند.‌

‌20 - تمایل به فعالیتهایی كه موفقیت در آن بستگی به توانمندیهای فردی دارد.www.zibaweb.com

21-محبوب‌بودن در موقعیتهای اجتماعی: این كودكان از نظر اجتماعی رفتاری مطلوب دارند.‌

‌22-ترجیح دادن بازیها و فعالیتهای تخیلی به رویدادهای واقعی: این كودكان از اوقات فراغت بهترین بهره را می‌برند.

23- بهره‌گیری از موضوعات و تصورات ذهنی متنوع: این كودكان به فعالیتهای ذهنی، بخصوص مسائل مذهبی و فلسفی علاقه خاص دارند.

24 - متهور بودن: كودكان خلاق از شجاعت خوبی برخوردار هستند و آماده‌اند فعالیتهای مختلفی را تجربه كنند.

25- سماجت در موضوعات مورد علاقه.www.zibaweb.com

26 - پرانرژی بودن: كودكان خلاق بسیار فعال و پرانرژی هستند.

بدیهی است هر كودك خلاق لزوماً همه ویژگیهای فوق‌الذكر را ندارد، اما همه این ویژگیها در همه كودكان خلاق قابل مشاهده است. آنچه كه مهم است، شناخت و پرورش چنین استعدادهای برجسته‌ای می‌باشد و بالطبع در این كار، بیشترین مسئولیت برعهده اولیاء و مربیان است.

تخیل و خلاقیت‌

تخیل نوعی تفكر آزاد است كه ضمن آن ذهن فرد متوجه حل یك مسأله واقعی به گونه‌ای كه در عالم خارج وجود دارد، نمی‌باشد. در تخیل، فرد خارج از قیود و نرمهای موجود، آزادانه آنچه را كه تمایل دارد در ذهن خود متصور می‌شود. با بهره‌گیری از تخیل كه ضرورت اساسی خلاقیت است، دنیایی بزرگ و پهناور در مقابل چشمان كودك گشوده می‌شود و او قادر می‌گردد آزادانه خیال پردازی كند. ‌

در این شرایط كودك هرگز خود را محدود و محبوس در حصار واقعیتها و امور مشهود و ملموس ندیده، فارغ بال هر آنچه را كه دلش می‌خواهد تصور می‌كند.

اشكال مختلف تخیل

همراه با تخیل، خلاقیت در سال‌های اول زندگی كودك ظهور می‌كند و این فرآیند ذهنی ابتدا در بازی‌های كودك و سپس در سایر زمینه‌ها و فعالیت‌های او قابل مشاهده است. مطالعه انجام شده حاكی از آن است كه اوج خلاقیت در حدود سی سالگی است و پس از آن در همان حد باقی مانده، یا بتدریج كاهش پیدا می‌كند. لذا توجه به مسأله آفرینش‌های ذهنی در دوره‌ كودكی، نوجوانی و جوانی فوق العاده حائز اهمیت است.
كودكان در سنین مختلف جلوه‌هایی از خلاقیت را از خود نشان می‌دهند در این جا سعی می‌شود به برخی از فعالیت‌ها و بازی‌های كودكان درآن تخیل و خلاقیت تواماً ظهور می‌یابند، اشاره شود. ‌

جان دارپنداری

جان دارپنداری تمایلی است كه ضمن آن كودك سعی می‌كند به اشیای بی‌جان شعور بدهد. در واقع كودكان خردسال اطلاعات و تجارب زیادی ندارند تا تفاوتی بین اشیای جان‌دار و بی‌جان قائل شوند. ‌كودك تصور می‌كند همان گونه كه خودش محیط اطراف را درك نموده، با آن ارتباط برقرار می‌كند، اشیاء و پدیده‌های دیگر نیز همانند او عمل می‌كنند. خیلی مشكل است كه بگوییم تفكر جان دار پنداری به این دلیل شروع می‌شود كه كودكان خردسال قادر نیستند تصورات ذهنی خود را به زبان بیاورند، لذا باید افكار آنان در عمل به نمایش درآید. اندیشه جان دار پنداری در حدود 2 سالگی شروع شده، در سنین 4 تا 5 سالگی به اوج خود می‌رسد و پس از آن با سرعت كاهش یافته، در آستانه ورود كودك به مدرسه از بین می‌رود. مسلماً كودكان سنین كودكستانی و پیش دبستانی، در خانواده از زمینه مساعدی برای تمایل به داشتن اندیشه جاندار پنداری برخوردارند.

خانواده كودكان را تشویق می‌كند كه برنامه‌های تلویزیونی، بخصوص برنامه‌های كودك را تماشا نمایند، برنامه‌هایی كه در آن اسباب‌بازی‌ها، گلها، حیوانات، ستاره‌ها و اشیای مختلف مثل آدمها رفتار كرده، حرف می‌زنند. زمانی هم پدر و مادر كودكان را از لگد زدن به در و دیوار منع كرده، یا مثلاً می‌گویند: استكان را پرت نكن، دردش می‌آید، جاندار پنداری را در آنها تقویت می‌كنند. بدون تردید جاندار پنداری یا حیات بخشی به پدیده‌ها یا اشیای بی‌روح، برای كودكان نوعی احساس خوشایند و رضامندی درونی را همراه دارد. جاندارپنداری بازی‌های آنها را با نشاط‌تر می‌كند، بخصوص در دورانی كه كودكان نمی‌توانند با اطرافیان بازی كنند. زمانی كه كودك با كسب مهارتهای اجتماعی می‌تواند با دیگران ارتباط بیشتری برقرار كند، رغبت او به بازی با اسباب‌بازی كمتر می‌شود.

جاندارپنداری نه تنها مانعی برای رشد مهارتهای اجتماعی نیست، بلكه كودك با نشان دادن احساس همدلی و همدردی با اشیایی كه آنها را در تخیل خود جاندار می‌پندارد، می‌آموزد كه با دیگران در موقعیت‌های مختلف چگونه رفتار كند. وقتی كه كودك با لالایی عروسك خود را می‌خواباند، ترس او از تنهایی كاهش می‌یابد.

بازی نمایشی ‌

در بازی نمایشی كه اغلب به بازی ساختگی و قصه گونه معروف است، كودك از اسباب بازی‌ها به جای آدمها و حیوانات استفاده می‌كند. بازی نمایشی همانند جاندارپنداری است و به هنگام شروع مدرسه، كودكان رغبت كمتری به این بازی نشان می‌دهند. در واقع زمانی كه قدرت استدلال كودك بیشتر می‌شود، گرایش او به بازی های ساختگی به حداقل می‌رسد و تخیل و اندیشه‌ خلاق كودك به طرف چیزهای دیگر سوق می‌یابد.
1- برای كودك 2 ساله یك قطعه آجر می‌تواند به جای عروسك، قطار، ساختمان یا گاو باشد.

2- برای بچه‌ 5 ساله یك قطعه آجر از وسایل ساختمان سازی محسوب می‌شود و با آن ایستگاه قطار یا ماشین درست می‌كند.

در بازی‌های نمایشی، كودك با خلاقیت خود از هرچیزی استفاده می‌كند صدای افراد موردنظر را هم از خودش در می‌آورد.

بازی‌های نمایشی كودكان خردسال بیشتر در زمینه ساختن خانه، پختن غذا، خوردن غذا، بچه‌داری، پدر و مادر شدن، تقلید از حیوانات، دكتر و بیمار و پرستار شدن، مسافرت رفتن، ماشین سواری، پلیس بازی، آتش‌نشانی، عروسی و نظایر اینهاست.
بازی‌های نمایشی به كودكان لذت و نشاط روانی می‌دهد در بازی‌های نمایشی، كودكان به شرایط و موقعیت‌هایی كه نیل به آنها در عالم واقعی و زندگی روزمره دشوار است، دست پیدا می‌كنند. به دیگر سخن در بازی‌های نمایشی كودكان با تخیل و خلاقیت‌های ذهنی به خواسته‌هاو آمال درونی‌شان دست می‌یابند و احساسات خودشان را تقویت نموده، سازگاری اجتماعی بیشتری پیدا می‌كنند.www.zibaweb.com

بازی‌های سازنده

بازی‌های سازنده شكل بسیار مطلوبی از خلاقیت كودكان است. عمدتاً به هنگام ورود به مدرسه علاقه كودكان به بازی‌های نمایشی بتدریج كاهش یافته، به بازی‌های سازنده بیشتر روی می‌آورند. البته این بدان معنا نیست كه بازی‌های سازنده با خاتمه یافتن بازی‌های نمایشی آغاز می‌گردد، بلكه بازی‌های سازنده خیلی زود و حتی غالباً زودتر از بازی‌های نمایشی شروع می‌شود.
یكی از دلایل این امر كه بازی‌های سازنده بخصوص در سنین قبل از دبستان از اشكال بسیار جالب و دوست داشتنی خلاقیت می‌باشد، این است كه در این بازی كودك می‌تواند بدون همبازی مدتها سرگرم بوده، لذت ببرد. در بازی‌های نمایشی غالباً كودك نیاز به همبازی‌هایی دارد كه بعضی از نقش‌ها را عهده‌دار شوند، مثلاً نقش پدر یا مادر را بازی كنند. گرچه كودكان از عروسك‌ها نیز برای همین منظور بهره‌می‌گیرند، اما این بازی‌ها در صورتی لذت بخش‌تر خواهد بود كه كودك لااقل یكی دو نفر همبازی داشته باشد. از متداولترین اشكال بازی سازنده می‌توان از كشیدن نقاشی و ساختن چیز‌های مختلف نام برد. انتخاب موضوع نقاشی یا ساختن چیزهای مختلف از گل، خمیر، آجر، سنگ، كاغذ، تخته و غیره به عوامل گوناگون از جمله قدرت تخیل و خلاقیت كودكان بستگی دارد. كشیدن تصاویر چیزهایی كه كودك به یاد می‌آورد و یا چیزهایی كه دوست دارد، بیانگر ذهن خلاق اوست.
بازی‌های سازنده قدرت تخیل و خلاقیت كودك را تقویت نموده، موجبات بهداشت روانی و لذت حیاتی او را فراهم می‌كند.

همبازی‌های تخیلی

دوست یا همبازی تخیلی می‌تواند، یك شخص، یك حیوان و یا چیزی باشد كه كودك در ذهن خود خلق كرده، تا همدم و همبازی او باشد. در بسیاری از بازیها، كودك دوست دارد كه یك همبازی داشته باشد تا از بازی لذت بیشتری ببرد. زمانی كه كودك همبازی دلخواه ندارد، در مخیله خود یك همبازی تخیلی بوجود می‌آورد. در شرایطی نیز كه كودك تجارب ناخوشایندی از بازی كردن با سایر كودكان دارد و یا این كه به لحاظ كمرویی فوق العاده قدرت برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، همبازی تخیلی را به همبازی واقعی ترجیح می‌دهد. غالباً دوستان تخیلی بچه‌ها، كودكانی هستند همجنس و همسن و سال خودشان كه برای آنها اسم‌هایی هم تعیین می‌كنند. ویژگی دوست یا همبازی تخیلی این است كه هر وقت كودك بخواهد حاضر است.
همبازی تخیلی كاملاً مطیع كودك است، هر چه او بخواهد انجام می‌دهد و هر زمان كه اراده كند حضور دارد. همبازی‌های تخیلی در نزد كودكان فوق‌العاده تیز هوش، بیشتر از كودكانی است كه از نظر هوشی در حد متوسط قرار دارند. در واقع داشتن یك همبازی تخیلی، خود نشانه‌ای از قدرت خلاقیت كودك است و به همین دلیل برای كودكان عقب مانده ذهنی، این مسأله نمی‌تواند مورد چندانی داشته باشد. از سوی دیگر برای كودكانی كه از نظر ذهنی فوق‌العاده برجسته هستند، معمولاً یافتن همبازی‌هایی كه وجوه مشتركی با آنها داشته باشند، بسیار دشوار است؛ اما در هر حال باید توجه داشت كه برخورداری از دوستان تخیلی نمی‌تواند راه حل مناسبی برای رفع تنهایی كودكان باشد. همچنین باید به كودكانی كه اشتیاق بیشتری برای داشتن دوستان تخیلی دارند كمك كرد تا در زمینه كسب مهارت‌های اجتماعی، برقراری ارتباط دوستانه و بازی با همسالان توفیق بیشتری داشته باشند.
*زهرا حیدری - دانشجوی فوق‌لیسانس فلسفه آموزش و پرورش، كارشناس توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی‌
به نقل از روزنامه اطلاعات ٢٨/٧/١٣٨٧

ارتباط تخیل با خلاقیت در كودكان:

بخش دوم‌:

‌اشاره:در بخش نخست این مقاله ضمن تعریفی از تخیل و خلا‌قیت ، خلا‌قیت و شخصیت،تخیل و خلا‌قیت،اشكال مختلف تخیل ،نقش بازیهای سازنده به عنوان شكل بسیار مطلوب خلا‌قیت در كودكان و همبازیهای تخیلی اشاره شد اینك ادامه مطلب را می خوانیم:



خیالبافی

خیالبافی شكل دیگری از بازی ذهنی است كه در آن كودك خودش را در عالم خیال رها می‌كند. در این بازی ذهنی كودك خود را به گونه‌ای می‌پندارد كه دوست دارد. اگر خیالبافی كودكان كه عمدتاً موضوعات آن از رسانه‌های جمعی، رادیو، تلویزیون و سینما سرچشمه می‌گیرد، كنترل نشود می‌تواند خطرناك باشد.



دروغ‌های عجیب و غریب (تخیلی)

یكی دیگر از جلوه‌های بسیار متداول خلاقیت در میان كودكان، گفتن دروغ‌های عجیب و غریب یا به اصطلاح دروغ‌های شاخ دار است. بدیهی است این نوع دروغ‌ها با دروغ گفتن آدمهای بزرگسال كاملاً متمایز و متفاوت است.

در این جا كودك هرگز نیت تقلب، كتمان حقیقت یا فریب دیگران را ندارد و به آنچه كه می‌گوید واقعاً و بروشنی باور دارد.

بسیاری از این قبیل دروغ‌های بچگانه‌ و باور نكردنی، از خیالبافی سرچشمه می‌گیرد. در عالم خیال كودك خودش را در هر موضعی كه تمایل دارد، قرار می‌دهد و به لحاظ لذتی كه از این حالت می‌برد بسیار مشتاق است تصورات او در عالم واقع نیز رخ دهد، لذا آنچه را كه می‌خواهد باشد به زبان می‌آورد و نه آنچه را كه واقعاً هست!

این نوع دروغ‌های تخیلی در سنین 4 و 5 سالگی به اوج رسیده، بتدریج همراه با رشد ذهنی كودك و گسترده شدن دامنه اطلاعات وی بطور قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌یابد و بندرت پس از ورود به مدرسه قابل مشاهده است. در هر حال واكنش بزرگسالان نسبت به این رفتار كودكان كه بسیار مهم و نشانی از قدرت تخیل و خلاقیت آنهاست، هرگز نباید تنبیه گرانه باشد، و هیچ وقت نیز نباید دروغ‌های تخیلی كودكان را حمل بر نیت سوء آنها كرد. ‌



تخیل و زمینه‌های شكوفایی خلاقیتها

عوامل متعددی در رشد خلاقیت كودكان مؤثر است و بدون شك خانواده مهمترین نقش را در كنترل و هدایت تخیل و ظهور خلاقیت‌ها دارد.

اگر خانواده‌ها فرصت‌های لازم را برای سؤال كردن، كنجكاوی و كشف محیط به كودكان بدهند و هرگز آنان را تنبیه و تهدید نكنند، زمینه رشد خلاقیت فراهم می‌گردد. تنبیه و تهدیدهای مكرر آفت خلاقیت‌های ذهنی است و بچه‌های خلاق نیاز به آرامش روانی، اطمینان خاطر و اعتماد به نفس قوی دارند.

اگر خانواده‌ای خیال پردازی كودكان را درست نمی‌داند و غالباً كودك را به خاطر خیال پردازی‌هایش سرزنش می‌كند، در واقع خلاقیت او را محدود می‌سازد، در حالی كه از خانواده‌ انتظار می‌رود با تشویق و تأیید رفتار كودك و فراهم آوردن زمینه‌های مساعد و تدارك لوازم بازی‌های دلخواه او كه مجموعاً بسیار ساده هستند، قدرت تخیل و خلاقیت كودك را تقویت كند.

در كنار خانواده، مدرسه نیز نقش بسیار مهمی در شكوفایی خلاقیت‌های كودكان دارد. سن ورود به مدرسه، سن بسیار بحرانی و حساس در ارتباط با خلاقیت‌های ذهنی است. عواملی همچون تكالیف زیاد، تأكید بر محفوظات، اجرای برنامه‌های هماهنگ و انتظار رفتارهای یكسان از دانش آموزان، عدم توجه به تفاوت‌های فردی، وجود كلاس‌های پرجمعیت، اعمال انضباط و مقررات فوق‌العاده شدید، تشویق به كسب نمرات بالا و ایجاد جو قوی رقابت‌های فردی برای ممتاز شدن، و سرانجام عدم شناخت یا بی‌توجهی به ویژگی‌های كودكان خلاق، سبب می‌شود كه قدرت خلاقیت آنان بتدریج كاهش یابد.

به عبارت دیگر وقتی كه كودك مجبور شود نرم‌های موجود را بپذیرد و رفتارهایش را مطابق خواست‌ها و معیارهای مدرسه سازگار نماید و یا بناگزیر از رفتارهای همسالان پیروی كند (بخصوص در سنین 10-8 سالگی)، خلاقیت‌های او كمتر می‌شود.

به همراه خانه و مدرسه، رسانه‌های جمعی، بخصوص تلویزیون بیشترین نقش را در چگونگی پرورش تخیل و شكوفایی خلاقیت عهده‌دار است، زیرا آنچه كه تفكر كودكان و نوجوانان را خلاق می‌سازد، قدرت تخیل، رهایی از جمود فكری و فراهم بودن محرك‌های حسی و ارائه اطلاعات جدید به آنهاست. www.zibaweb.com

زمانی كه در خانواده‌ها به دلیل عدیده از جمله عدم شناخت كافی اغلب اولیاء از اهمیت و حساسیت پدیده تخیل و خلاقیت و فقدان برنامه‌های تربیتی جامع در پرورش استعدادهای كودكان و بالطبع وجود بازخوردهای ابهام آمیز نسبت به اشكال مختلف تخیل و خلاقیت و فقدان برنامه‌های تربیتی جامع در پرورش استعدادهای كودكان، زمینه مطلوب پرورش خلاقیت فراهم نمی‌گردد، ناگزیر بیشترین نقش و مسئولیت متوجه صدا و سیما، به عنوان كانون مؤثرترین و پایدارترین یادگیری‌ها و مهمترین عامل در احیاء و پرورش خلاقیت است. (یادگیری مشاهده‌ای)



نتیجه‌گیری

باید تلاش شود كه خلاقیت‌های بالقوه در نزد كودكان و نوجوانان شناسایی شده، فرصت‌های لازم برای رشد و توسعه آن فراهم گردد. در نیل به این هدف نیز بها دادن به تخیل كودكان و حساس بودن نسبت به آن فوق‌العاده مهم است.

در حقیقت تخیل در رشد و توسعه تكنولوژی جدید نقش بسیار مهمی دارد. اگر تخیل و آگاهی با هم توام شوند، زمینه خلاقیت و نوآوری‌ها به معنای دقیق آن فراهم می‌گردد، به شرط آن كه بتوانیم به تخیل شكل داده، آن را پرورش دهیم.

این كه تخیل و پدیده خلاقیت در كودكان امری است همگانی و در نزد بزرگسالان بندرت مشاهده می‌شود، بیانگر مسئولیت خطیر مربیان، صاحب‌نظران تعلیم و تربیت و فرهنگ جامعه در پرداختن به این مهم و ارائه طریق برای احیاء و توسعه خلاقیت‌ها در جامعه است. مهمترین وظیفه و رسالت پدران و مادران در ارتباط با پرورش قدرت تخیل كودكان، ارائه اطلاعات لازم و مفید و همراه نمودن فعالیت تخیلی كودكان با شناخت و آگاهی و فعالیت‌های تجربی است. مسلماً از كودكانی كه صرفاً غرق در تخیل شده، از واقعیات زندگی دور می‌مانند و تمایل به گوشه‌گیری و انزوا دارند، نمی‌توان تفكر خلاق و مولد انتظار داشت. بنابراین، ارزشمندی تخیل در هدایت و پرورش آن است.



تهیه و تدوین:

زهرا حیدری - دانشجوی فوق‌لیسانس فلسفه آموزش و پرورش، كارشناس توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی

منابع:‌

- افروز، غلامعلی (1372)، روان شناسی و تربیت كودكان و نوجوانان، چاپ چهارم، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران

‌- شریعتمداری، علی(1369)، روان شناسی تربیتی، چاپ چهارم، انتشارات امیركبیر(ص11-409)به نقل از روزنامه اطلاعات ٥/٨/١٣٨٧

خلاق ترین شرکت های جهان

در رده‌بندی شركت‌های بزرگ صنعتی دنیا اغلب‌ معیارهایی مانند ثروتمندترین، بزرگ‌ترین، سریع‌ترین، بیشترین و از این دست صفات استفاده می‌شود، اما هیچ‌گاه نوآوری و خلاقیت آنها به چالش كشیده نشده است. با معرفی 10 شركت برتر از نظر خلاقیت، مشاهده خواهد شد كه بسیاری از آنها اسامی گمنامی دارند:......

Amazon
موسسه‌ای اینترنتی كه كار خود را با فروش لوازم جانبی شروع كرد. آمازون اكنون یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های اینترنتی در زمینه خرید و فروش كتاب است.

Apple
درباره خلاقیت چه چیز پنهانی باقی مانده است؟ از متحول كردن دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا انقلاب در ترجمه جدید مفهوم ارتباط الكترونیك. درآمد سالانه اپل 108 میلیارد دلار برآورد شده است.

Enterprise Products Partners
این انتخاب نشان می‌دهد نوع سرویس‌دهی در دنیای نفت و گاز هم می‌تواند خلاقانه و هوشمندانه باشد. اینترپرایس یكی از بزرگ‌ترین پیمانكاران خط لوله‌های گاز با نصب سریع است.

GDF Suez
شركتی فرانسوی كه اصلی‌ترین فعالیتش ساخت قطعات حساس الكترونیكی است. جی‌دی‌اف جریان حضورش در دنیای اقتصاد را به سوی كشتی‌رانی سوق داد. این شركت سال 2010 معادل 84.4 میلیارد دلار درآمد داشت.

Koç Holding
یكی از دلایل اینكه تركیه توانسته امروزه یكی از بازیگران مهم منطقه شود، همین شركت خانوادگی كوچ است. فعالیت‌‌های مردان این خانواده در حوزه‌های خودرو، خوراك، امور اقتصادی و انرژی متمركز شده است.

Limited Brands
انتظار نمی‌رود كه دنیای حمام و بهداشت شخصی آنقدر گسترده باشد كه بتوان تا این حد در آن نوآوری كرد. لیمیتد برند به قدری در این حوزه موفق است كه در لیست 500 كمپانی موفق فوربس مقام 256 را دارد.

Nike
حتی آدیداس هم نتوانست حریف نایكی شود. تولیدات ورزشی این شركت از كفش‌های اسپرت گرفته تا عینك‌های دوچرخه‌ سواری را شامل می‌‌شود. نایكی جزو نخستین‌ برندهایی بود كه سراغ فناوری نانو رفت.

Qualcomm
تخصص اصلی كوالكوم آمریكا، تجهیزات مخابراتی است. اغلب ورزشگاه‌های بزرگ دنیا از سیستم‌های مدرن این شركت برای پوشش رویدادهای خود بهره می برند.

Sealed Air
خلاق‌ترین شركت در عرصه محصولات بسته‌بندی لیاقت خود را برای حضور در بین 10 شركت برتر دنیا نشان داد. آمار نشان می‌دهد این شركت از همین صنعت ساده، سال 2010 بیش از 7.6 میلیارد دلار سود كرده است.

Sistema
فعالیت‌های سیستما بدون حد و مرز است. این شركت روسی هم در دنیای آی‌.تی و مخابرات حضور دارد و هم در عرصه بانكداری. بر اساس آمار سال 2010 درآمد این شركت 28 میلیارد دلار بود.